Menu
Filtre (0)
Popover
Times
City
Odoberať novinky
Generic win

Il Boemo

12 140 min dráma, hudobný, historický, životopisný

Pre zobrazenie vysielacích časov

Il Boemo

12 140 min dráma, hudobný, historický, životopisný

Orig. názov: Il Boemo

Žáner: dráma, hudobný, historický, životopisný

Krajina: Česko, Taliansko, Slovensko


Réžia: Petr Václav

Scenár: Petr Václav

Hrajú: Vojtěch Dyk, Barbara Ronchi, Lana Vlady, Elena Radonicich, Lino Musella, Philippe Jaroussky, Cristiano Donati, Alberto Cracco, Salvatore Langella, Diego Pagotto, Martina Babišová, Zdeněk Godla, Karel Roden, Lenka Vlasáková, Goran Maiello, Chiara Celotto

Mysliveček a Mozart či Il Boemo a Amadeus?

Do povedomia širšej verejnosti sa Josef Mysliveček zapísal prostredníctvom romaneta Jakuba Arbesa. Ten Myslivečkovi prisúdil prídomok Il divino Boemo (Božský Čech) a podobne skreslil mnoho ďalších faktov z hudobníkovho života. Veľmi podobne je na tom so svojím historickým obrazom aj Wolfgang Amadeus Mozart. Väčšina laickej verejnosti čerpá informácie o jeho živote zo skvelého filmu Miloša Formana Amadeus. Ten vychádza z divadelnej hry Petra Shaffera, ktorý celkom vedome nevychádzal z historických faktov. V skutočnosti sa životy Mozarta a Myslivečka uberali cestami, ktoré sa niekoľkokrát preťali. Zo zachovanej korešpondencie máme doložených hneď niekoľko stretnutí. Prvýkrát sa Mysliveček s Mozartom stretli v Bologni v roku 1770, naposledy v Mníchove roku 1777. V prvých rokoch sa jednalo o veľmi priateľský vzťah, keď mladý Mozart Myslivečka obdivoval a bol vďačný za skúsenosti, ktoré mu ohľadom hudobnej tvorby starší umelec odovzdával. Mysliveček sa dokonca pokúšal Mozartovi vďaka svojim konexiám zaistiť v Taliansku hudobné zákazky. To sa mu však nikdy nepodarilo, čo bol tiež dôvod neskoršieho ochladnutia jeho vzťahu s Wolfgangovým otcom Leopoldom. Až osudovo pôsobí porovnanie trajektórií uznania Myslivečka a Mozarta. O generáciu starší Čech sa dopracoval k hviezdnemu úspechu už za svojho života. Akokoľvek sa o niečo podobné neskôr pokúšal aj mladý Mozart, nikdy sa mu na nijakej talianskej opernej scéne nepodarilo výrazne preraziť. Posmrtné osudy si však obaja umelci takmer dokonale vymenili. Zatiaľ čo z Mozarta sa po smrti stal jeden z najuznávanejších svetových autorov, Mysliveček bol na viac ako dve storočia takmer dokonale zabudnutý.

Orig. názov: Il Boemo Krajina: Česko, Taliansko, Slovensko
Réžia: Petr Václav Scenár: Petr Václav

Mysliveček a Mozart či Il Boemo a Amadeus?

Do povedomia širšej verejnosti sa Josef Mysliveček zapísal prostredníctvom romaneta Jakuba Arbesa. Ten Myslivečkovi prisúdil prídomok Il divino Boemo (Božský Čech) a podobne skreslil mnoho ďalších faktov z hudobníkovho života. Veľmi podobne je na tom so svojím historickým obrazom aj Wolfgang Amadeus Mozart. Väčšina laickej verejnosti čerpá informácie o jeho živote zo skvelého filmu Miloša Formana Amadeus. Ten vychádza z divadelnej hry Petra Shaffera, ktorý celkom vedome nevychádzal z historických faktov. V skutočnosti sa životy Mozarta a Myslivečka uberali cestami, ktoré sa niekoľkokrát preťali. Zo zachovanej korešpondencie máme doložených hneď niekoľko stretnutí. Prvýkrát sa Mysliveček s Mozartom stretli v Bologni v roku 1770, naposledy v Mníchove roku 1777. V prvých rokoch sa jednalo o veľmi priateľský vzťah, keď mladý Mozart Myslivečka obdivoval a bol vďačný za skúsenosti, ktoré mu ohľadom hudobnej tvorby starší umelec odovzdával. Mysliveček sa dokonca pokúšal Mozartovi vďaka svojim konexiám zaistiť v Taliansku hudobné zákazky. To sa mu však nikdy nepodarilo, čo bol tiež dôvod neskoršieho ochladnutia jeho vzťahu s Wolfgangovým otcom Leopoldom. Až osudovo pôsobí porovnanie trajektórií uznania Myslivečka a Mozarta. O generáciu starší Čech sa dopracoval k hviezdnemu úspechu už za svojho života. Akokoľvek sa o niečo podobné neskôr pokúšal aj mladý Mozart, nikdy sa mu na nijakej talianskej opernej scéne nepodarilo výrazne preraziť. Posmrtné osudy si však obaja umelci takmer dokonale vymenili. Zatiaľ čo z Mozarta sa po smrti stal jeden z najuznávanejších svetových autorov, Mysliveček bol na viac ako dve storočia takmer dokonale zabudnutý.

Pre zobrazenie vysielacích časov